RE:GALERIE
Výstava studentstva interaktivních médií a výtvarné informatiky
Výstava ve virtuální galerii spojuje hráčský zážitek s objevováním podob algoritmické estetiky i samotného galerijního prostoru. Odhalíte odkazy na představitele experimentálního a novomediálního umění?
Kromě mladého počítačového umění možná v expozici narazíte na Marcela Duchampa, Johna Cage, Woodyho Vasulku, Jiřího Valocha nebo Ivoše Serbu. Vydejte se s nimi za číselnými obrazy do míst navozujících zážitky z bytových akcí, houbaření nebo ponoření se do nekonečného fraktálu.
„V předmětu Artgoritmy se věnujeme estetice generované kódem. Ukázat výtvarnou tvorbu formou počítačové hry nám proto přišlo logické.“
Deana Romana Kozubová
Výstava představuje tvorbu z výtvarných dílen předmětů Artgorithms: algoritmické umění — teorie (FF MU) a Výtvarná informatika (FIT VUT).
Realizace projektu navazuje na výuku předmětů Artgorithms: algoritmické umění — praxe a TIM_MAKER — Dílna kreativních projektů TIM.
Galerie vznikla v rámci projektu MUNI/ESPRO/0821/2023 „Strengthening the excellence of the Theory of Interactive Media (MA) program“.
Kurátorství a produkce
Deana Romana Kozubová
Filip Kratochvíl
Matúš Nagy
Programování a modelování
Vojtěch Juránek
Dan Klepáč
Adam Svoboda
Hudba a zvuk
Erika Capová
Karolína Sedláková
Pedagogické vedení
Tomáš Staudek
Autorství vystavených prací
Adam Horák
Adam Štěpánek
Adéla Štelclová
Alena Hloušková
Anastasia Zvereva
Aneta Nosková
Arthur Nácar
Bianca Palacková
Cecílie Fialová
Daniel Kamenický
Daša Nosková
David Hurta
Deana R. Kozubová
Denis Leitner
Emma Krompaščíková
Emma E. Plačková
Eva Kuhejdová
Eva Navrátilová
Filip Dráber
Filip Jašek
Filip Karpíšek
František Skála
František Spurný
Hai Duong Tran
Hana Tokárová
Jakub Bajza
Jakub Jakubec
Jakub Jonáš
Jakub Liška
Jakub Krbec
Jakub Šulek
Jan Bartoň
Jan Čapek
Jan Dvořáček
Jan Pokorný
Jiří Bednář
Jiří Kopáček
Jiří Kutálek
Jonáš Rosecký
Julie Srbová
Karel Němeček
Karolína Sedláková
Katarína Bazelová
Kateřina Nedbalová
Kateřina Neprašová
Kristýna Šuráňová
Linda Wojnarová
Luboš Zbranek
Lucie Ondráková
Lukáš Krištof
Lukáš Kuchta
Marcel Kiss
Marek Čierny
Marek Hák
Marek Saloň
Marek Zouhar
Marek Žiška
Marián Lorinc
Mark Birger
Maroš Geffert
Martin Havel
Martin Honel
Martin Koláček
Martin Omacht
Michael Kinc
Michael Ončo
Michaela Riganová
Michal Danko
Michal Ryšavý
Michal Tabášek
Michal Zavadil
Miroslav Novotný
Natália Lajčiaková
Natálie Čornyjová
Nika Kunzová
Ondrej Mikula
Ondřej Sloup
Pavel Ježek
Pavel Šesták
Peter Pilát
Petr Caha
Petr Nodžák
Petr Pololánik
Roland Žitný
Roman Dobiáš
Rostislav Kučera
Sofia Alejnikova
Sofia Gromova
Silvie Koudelová
Tomáš Hajdík
Tomáš Plachý
Tomáš Ryšavý
Václav Chvíla
Valeriya Lazareva
Veronika Konečná
Veronika Kroufková
Veronika Něničková
Veronika Urbášková
Veronika Zapletalová
Vilém Šoulák
Viliam Korbel
Vladimír Brestič
Vojtěch Hronský
Vojtěch Juránek
Vojtěch Rylko
Zuzana Skačíková
Zuzana Skalníková
Více informací o RE:GALERII…
RE:GALERIE je virtuální galerií spojující hráčský zážitek z objevování generované estetiky s rozkrýváním odkazů na významné představitele experimentálního a novomediálního umění. Galerie představuje kreativní výstupy studentů předmětů Algoritmické umění — teorie (FF MUNI) a Výtvarná informatika (FIT VUT) z let 2022–2023.
Reference na umělce a jejich díla spojuje vztah k českému prostředí. Ať už to je John Cage jako člen České mykologické společnosti, brněnští tvůrci Woody Vašulka (s digitálně přepracovanou podobou výstupu analogového videosyntezátoru), Jiří Valoch (v jehož stylu doprovázejí výstavu leteristické objekty) nebo zakladatel české počítačové grafiky a propagátor matematického umění (zejména fraktálů) Ivo Serba, či finální skrytá místnost jako reference na Duchampův utajený ateliér s dílem Etant Donnes, jež bylo poprvé instalováno ve stejném roce jako jeho souborná výstava v Galerii Václava Špály v Praze.
Projekt je vytvořen v herním enginu Unity. Galerie sestává z několika místností, z nichž každá nabízí svébytnou estetiku s odlišnými interaktivní prvky. Pohybujete se v ní pomocí standardního FPS modelu ovládání, tzn. z vlastního pohledu pomocí klávesnice a myši. Díky rozsáhlé podpoře vývoje pro VR v Unity je také možné prezentovat galerii s použitím VR headsetu.
Při vstupu do hlavní budovy vás přivítá Fontána Marcela Duchampa, která po zhlédnutí celé galerie umožní průchod do běžně nepřístupného podzemí. K objevování generativní estetiky slouží portály, jimiž se přenesete do jednotlivých výstavních prostor. První část galerie evokuje bytové akce v českém prostředí osmdesátých let. Řadě umělců nebylo umožněno vystavovat v oficiálních galeriích a často se museli uchylovat do méně nápadných, často improvizovaných míst. V jednom takovém uměleckém bytě se můžete rozhlížet nejen po vystavených dílech, ale i po klíčích k otevření cesty do podkrovního depozitáře. V něm jsou archivována díla z výstavy 01100100, uspořádané studenty algoritmického umění v roce 2019 u příležitosti 100 let Masarykovy univerzity. Prostředí bytu je stylizované do staršího vizuálního stylu digitálních her. Větší detaily, které redukovaný počet polygonů nedovoluje, zajišťuje normálové mapování.
Po prozkoumání bytu se přesunete do další části galerie, tentokrát situované do prostředí lesa a dedikované Johnu Cageovi. I zde se zrcadlí český kontext, i když to nemusí být na první pohled patrné: Cage byl vášnivým houbařem a v šedesátých letech též čestným členem Československé mykologické společnosti. Mezi generativním uměním tak interagujete s mycéliem, tvořícím zvukový sekvencer, a komponujete pomocí něj vlastní skladby. Po odhalení způsobu, jak spustit virtuální projekci, můžete sledovat videotvorbu studentů — např. remake díla Noisefields Steiny a Woodyho Vašulkových ve fraktálním provedení. Lesní místnost je stylizovaná do grafiky z období prvních herních konzolí pracujících s 3D prostorem. Počet polygonů je redukovaný na úplné minimum, textury nejsou filtrované (tvoří je ostré pixely) a normálové mapování zcela chybí.
Třetí tematická oblast odkazuje na digitální média. Prostor je koncipován jako nehmatatelný environment, v němž se můžete kromě vnímání výtvarného umění ponořit do studia fraktálů a jejich soběpodobně členité estetiky. Místnost odkazuje na výtvarné počiny Iva Serby v prostorové fraktální geometrii. Rozbíjí tradiční představu o pohybu a orientaci a vizualizace navozuje pocity vznášení se či naopak zanořování do nekonečných struktur. Tato část galerie opouští obvyklé způsoby renderování 3D grafiky a využívá techniku zvanou raymarching. Ta, stejně jako samotná fraktální grafika, vykresluje obraz iterativně, tzn. míra detailů závisí na počtu výpočetních cyklů. Z pohledu návštěvníka se vypouštějí paprsky, které se „protínají“ s výpočty matematických rovnic, jež stojí za vznikem konkrétních fraktálů. Jednotlivé paprsky se poté vyhodnocují a jejich výsledky (v podobě barevných pixelů) vytvářejí finální obraz.
Vizuální stylizace projektu je inspirovaná počátky novomediálního umění, vybízí tedy k prezentaci v odpovídajícím „retro stylu“. Výstavní environment evokuje domácí kancelář 90. let — např. rozviklaným pracovním stolem, skřípající kancelářskou židlí nebo zažloutlou PC sestavou s objemnou CRT obrazovkou. Tento hardware však musí být částečně simulovaný kvůli výpočetní náročnosti projektu (především fraktálům), tzn. při zachování dobové estetiky bude potřeba mít „uvnitř“ moderní počítač. Prostředí doplňují různé artefakty spojované s hráčským prostředím. LCD obrazovka s velkou úhlopříčkou, adjustovaná nad PC sestavou, zajišťuje, aby byl hráčský zážitek dostatečně silný nejen pro hráče–návštěvníka galerie, ale i pro přihlížející diváky.