3. International Musicological Colloquium Brno

„LEOŠ JANÁČEK ET MUSICA EUROPAEA"

 

Filosofická fakulta / Philosophical faculty / Philosophische

JANÁČKOVO MUZEUM / THE JANÁČEK MUSEUM 

Září 29. 9 – 3. 10. 1968

 

Neděle, 29. září

NEDĚLE 29. 9. 1968 - 15.30 HODIN

SUNDAY 29. 9. 1968 - 3.50 P. M. 

SONNTAG 29. 9. 1968 - 15.30 UHR


Filosofická fakulta / Philosophical faculty / Philosophische Fakultät
Aula

SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ / CEREMONIAL INAUGURATION / FESTLICHE ERÖFFNUNG 


Doc. Dr. Jiří Vysloužil, CSc. (Brno): Colloquium Leoš Janáček et Musica Europaea 

 

Leoš Janáček: I. smyčcový kvartet (z podnětu Tolstého „Kreut-zcrovy sonáty" / ist String Quartet (inspired by Tolstoy's "Kreutzer Sonata") / Streichquartett I. (auf Anregung von Tolstois „Kreutzersonate") JANÁČKOVO KVARTETO / THE JANÁČEK QUARTET 

 

JANÁČEK QUARTETT, Brno (Jiří Trávniček, Adolf Sýkora, Jiří Kratochvíl, Dr. Karel Krafka)

 

Prof Dr. Jan Racek, DrSc. (Brno): Zur Frage von Leoš Janáčeks Stellung in der tschechischen Musik und in der Weltmusik (K otázce postavení Leoše Janáčka v české a světové hudbě).

 

Dr. Stefan Jarociňski (Warszawa): La position de Janáček dans la musique de 2oěme siěcle (Postavení Leoše Janáčka v hudbě 20. století).

 

Prof. Dr. Walter Salmen (Kiel): Die soziale Selbstvcrpflichtung von Komponisten seit dem 19. Jahrhundert (Společenská vázanost skladatelů po 19. století)

 

 

Pondělí, 30. září

Pondělí 30. 9. 1968, 9-12 HODIN

Monday, 30. 9. 1968, 9 A. M.-12 NOON

Montag,  30. 9. 1968, 9-12 UHR


JANÁČKOVO MUZEUM / THE JANÁČEK MUSEUM /JANÁČEK MUSEUM


Prof. Dr. Rudolf Elier (Rostock): Wiederholung und Variationbei Janáček und Bartók (Repetice a variace u Janáčka a Bartóka).


Prof. Dr. Rudolf Stephan (Berlin-Dahlem): Formproblcme bei Janáček. Zum instrumentalen Spätwerk Janáčeks und dessen historische Voraussetzungen (Formové problémy u Janáčka. K pozdnímu instrumentálnímu dílu Janáčkovu a k jeho historickým předpokladům).


Dr. Jiří Pukač (Brno): Zur Kontinuität des kompositorischen Stils von Leoš Janáček (Ke kontinuitě skladebného stylu Leoše Janáčka).


Doz. Dr. Martin Wehnen (Leipzig): Zur Ästhetik der motivisch-thematischen Gestaltung der Sinfonietta von Leoš Janáček (K estetice motivicko-tematické stavby Sinfonietty Leoše Janáčka).


Clemansa Pirca (Bucuresti): Leoš Janáček et unc optique parti-culiěrc sur la micro-architectoniquc musicale (Leoš Janáček a speciální pohled na hudební mikroarchitektoniku).


Dr. Miloš Stědroň (Brno): Janáčeks tektonhche Montage (Janáčkova tektonická montáž).


Pondělí 30. 9. 1968, 14.00-17.00

Monday, 30. 9. 1968, 14.00-17.00

Montag,  30. 9. 1968, 14.00-17.00


Prof. Dr. Hellmuth Christian Wolff (Leipzig): Realistische und expressive Sprachmelodie zur Zeit Janáčeks (Realistické a expresivní nápěvky v době Janáčkově).


John Tyrrell, D. Muf. (Oxford): Janáček's working attitude to-ards prose opera (Janáčkův tvůrčí přístup k opeře v próze).


Dr. Rudolf Pečman, CSc. (Brno): Janáčeks Auffassung des sog. Musiktheaters (Janáčkovo pojetí tzv. hudebního divadla).


Naděžda Mosusova (Beograd): Das Opernwerk Petar Konjovičs im Lichte von Janáčeks dramatischen Prinzipien und seiner Sprcchgcsangsthcoric (Operní dílo Petara Konjoviče \e světle dramatických principů Janáčkových a jeho teorie ná-pěvkú mluvy).


Prof. Dr. Karl H. Wdrner (Heiligenkirchcn über Detmold): Natur, Liebe und Tod bei Janáček (Příroda, láska a smrt u Janáčka).

 

Dr. Harald Goertz (Wien): Leoš Janáček und die Oper der Gegenwart (Leoš Janáček a současná opera).


Jaroslav Procházka (Praha): Die Tolstoi-Rcílektionen im Schaffen und in der Philosophie Janáčeks. Tolstojovské reflexy v Janáčkově tvorbě a filosofii.​

Úterý, 1. října

Úterý 1. 10. 1968, 9-12 HODIN

Tuesday, 1. 10. 1968, 9 A. M.-12 NOON

Dienstag 1. 10. 1968, 9-12 UHR


JANÁČKOVO MUZEUM / THE JANÁČEK MUSEUM / JANÁČEK-MUSEUM


Prof. Dr. Walter Kolneder (Karlsruhe): Die Klangtechnik des musikalischen Expressionismus (Zvukový projev hudebního expresionismu).


Prof. Di. Paul Collaer (Bruxelles): Erik Satie et les Six (Erik Satic a Šestka).


Prof. Dr. Bohumír Stědroň, CSc. (Brno): Leoš Janáček und die tschechische Musik (Leoš Janáček a česká hudba).


Prof. Dr. Paul Mies (Köln-Sülz): Zu Stil und Auffassung von Richard Strauß und Max Reger (Ke stylu a názorům Richarda Strauße a Maxe Regera).


Doc. Dr. Jiří Vysloužil, CSc. (Brno): Tschechische Musik in der Zeit des Stilwandels 1900-1930 (Česká hudba v době stylového přelomu 1900-1930).


Dr. Alfred Rubelt (Solothurn): Die Überwindung der Spätromantik in den vor 1939 entstandenen Werken Paul Hindemiths (Překonáni pozdní romantiky v dílech Paula Hinde-mitha, vzniklých před 1939). Dr. Otakar Novaček (Brno): Du coefficient phonique ct mélo-dieux dans le chant ďoiseau en musique de Leoš Janáček et Olivier Mcssiacn (O rytmickém a melodickém koeficientu v ptačím zpěvu vzhledem k hudbě Leoše Janáčka a Oliviera Messiaena).


Úterý 1. 10. 1968, 14-17 

Tuesday, 1. 10. 1968, 14-17 

Dienstag 1. 10. 1968, 14-17 


Hans Holländer, D. PbU. (Mus) (Chagford): Der Naturimpre-sionismus in Janáčeks Musik (Přírodní impresionismus v Janáčkově hudbě).


Doc. Dr. Jaroslav Jiránek, DrSc. (Praha); Beitrag zur Analyse des Janáčck-Stils (Příspěvek k analýze Janáčkova slohu).


Dr. Theodora Strakova, CSc. (Brno): Janáček und Verismus (Janáček a verismus).


Iskra Kaieva (Sofia): Janáček et Dcbussy (Janáček a Debussy).


Dr. Labil. Lukas Richter (Berlin): Arnold Schönbergs „Harmonielehre" und die „freie Atonalität" („Nauka o harmonii" Arnolda Schönberga a „volná atonalita").


Dr. Reinhard Gerlach (Göttingen): Leoš Janáčeks Streichquartette in ihrem Verhältnis zur Tradition und zur zeitgenössischen Moderne (Janáčkovy smyčcové kvartety ve svém vztahu k tradici a k soudobé moderně).


Dr. Wilfried Brennecke (Köln): Janáčeks Streichquartette und die gleichzeitigen Quartettwerke seiner Zeitgenossen Bar-tók und Hindemith (Janáčkovy smyčcové kvartety a soudobá kvartetní díla jeho současníků Bartóka a Hindemitha).


Prof. Dr. Walther Siegmund-Schultze (Halle/Leipzig): Leoš Janáček und Alban Berg (Leoš Janáček a Alban Berg).


Dr. Jánoš Kárpáti (Budapest): Bartók - Schönberg - Strawinski.


Dr. Wolfgang Bürde (Berlin): Anton Wcberns Miniaturen. Zum Begriff des musikalischen Expressionismus (Miniatury Antona Webcrna. K pojmu hudebního expresionismu).

Středa, 2. října

 

Středa 2. 10. 1968, 9-12 HODIN

Wednesday, 2. 10. 1968, 9 A. M.-12 NOON

Dienstag 2. 10. 1968, 9-12 UHR

 


JANÁČKOVO MUZEUM / THE JANÁČEK MUSEUM / JANÁČEK-MUSEUM


Prof. Dr. Děnes Bartha (Budapest). Bartók als Zeitgenosse Janáčeks (Bartók jako současník Janáčkův).


Dr. habil. Dieter Lehmann (Leipzig): Nochmals zur Frage Janáček - Mussorgski (Ještě k otázce Janáček - Musorgskij).


Prof. Dr. Michail Druskin (Leningrad): Opernschaffen Janáčeks und Prokofjews (Janáčkova a Prokofjevova operní tvorba).


Dr. Emo Lendvai (Budapest): Bartóks Werk in der europäischen Musikentwicklung (Bartókovo dílo ve vývoji evropské hudby).


Doz. Romeo Ghircoiasiu (Cluj): Le renoveau de la musique curopeenne de 1900 et le role du folklore dans cc phe-noměne (Obrození evropské hudby kolem 1900 a úloha folklóru v tomto procesu).


Gheorghe Firca (Bucurcsti): Leoš Janáček - promoteur de la pcnsée modale contempornine (Leoš Janáček - průkopník myšlenky soudobé modality).


Dimitre Zenginov (Sofia): Janáček et lc probléme naitonal dans la musique contemporainc (Janáček a problém národnosti v soudobé hudbě). Dr. Zofia Helman (Warszawa): Zur Modalität im Schaffen Szymanowskis und Janáčeks (K modalitě v tvorbě Szymanow-  ského a Janáčkově).

Dr. Karel Vettert, CSc. (Brno): Janáček's creative relationship to folk music (Janáčkův tvůrčí vztah k lidové hudbě). Dr. Jan Trojan, CSc. (Brno): Leoš Janáček als Theoretiker der harmonischen Struktur des mährischen Volksliedes (Leoš Janáček jako teoretik harmonické stránky moravské lidové písně).


Prof. Dr. Erik T avaststjerna (Helsinki): Jean Sibelius und die europäische Musik (Jean Sibelius a evropská hudba).


Středa 2. 10. 1968, 14-17

Wednesday, 2. 10. 1968, 14-17

Dienstag 2. 10. 1968, 14-17


Dr. Kurt Honolka (Stuttgart): Janáček auf der deutschen Bühne (Janáček na německém jevišti).


Emil Preith (Maribor): lnterprctationsprobleme der Opi rn von Janáček auf den jugoslawischen Bühnen (Interpretační problémy janáčkovských oper na jugoslávských scénách).


Petar Bingulac (Bcograd): La place de Josip Slavenski dans la musique contemporaine (Postaveni Josipa Slavenského v soudobé hudbě).


Rafael Aljec (Ljubljana): Leoš Janáček et les compositeurs slo-věnes de son temps (Leoš Janáček a slovinští skladatelé naší doby).


Roksanda Pejovič (Bcograd): L'exccution des compositions de Janáček a Belgradc et l'influciicc de ce compositeur ä la musique serbe (Provádění Janáčkových skladeb v Bělehradě a vliv tohoto skladatele na srbskou hudbu).


Dr. Lcvro Zupanovié (Zagreb): Leoš Janáček ct la musique croate (Leoš Janáček a chorvatská hudba).


Mircea Voicana (Bucurcsti): Leoš Janáček und George Enescu. Parallelismcn im Schicksal ihrer Schöpfungen (Leoš Janáček a George Enescu. Paralela osudu jejich tvorby).


Viorel Cosma (Bucurcsti): Gemeinsame Ideen und Themen bei Janáček und rumänischen Komponisten seiner Zeit (Společné ideje a náměty u Janáčka a u rumunských skladatelů jeho doby).


Prof. Dr. Andrej Andrejev (Sofia): Janáček und die bulgarische Musik (Janáček a bulharská hudba).

Čtvrtek, 3. října

Čtvrtek 3. 10. 1968, 9-12 HODIN

Thursday, 3. 10. 1968, 9 A. M.-12 NOON

Donnerstag 3. 10. 1968, 9-12 UHR


JANÁČKOVO MUZEUM / THE JANÁČEK MUSEUM / JANÁČEK-MUSEUM


Round table & Discussion
Chairman: Prof. Dr. Walter Kolncder (Karlsruhe)


Čtvrtek 3. 10. 1968, 14-17

Thursday, 3. 10. 1968, 14-17

Donnerstag 3. 10. 1968, 14-17



Round table & Discussion
Chairman: Prof. Dr. Dénes Bartha (Budapest)

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info