Artgoritmy

Časté dotazy

Abstraktní černobílý fraktální design s geometrickými vzory a symetrií.

50

bodů z výtvarných dílen

50

bodů za projekt / esej

14

bodů za kvízy

20

bonusových bodů

Kdy, kde, jak…?

Kurz počítačového umění je rozdělen na teoretický podzimní semestr a navazující praxi v jarním semestru. Vyučován je kombinovanou prezenční a distanční formou.

Prezenční výuku tvoří přednášky, praktické tutoriály k projektům z výtvarné dílny a představení vlastní práce ostatním. Přednášky jsou každý týden, třináctkrát za semestr; účast na nich není povinná. K přednáškám máte k dispozici kompletní promítané slajdy společně s odkazy na grafické programy, studijní videa a další tematické zdroje. 

Distanční výuka zhrnuje samostatné studium z volně dostupných elektronických zdrojů, práci na zadáních z výtvarné dílny a vypracování závěrečného projektu (nástroj pro výtvarnou tvorbu nebo esej na relevantní téma).

Při výuce používáme Google Classroom pro komunikaci, sdílení studijních podkladů, zadávání a odevzdávání úloh a přehled hodnocení. Na posledním setkání uděláme společnou prezentaci výtvarných výstupů. Kurz je navržen tak, aby byl komfortně zvládnutelný distanční formou.

Co se v kurzu naučím?

V kurzu se budeme zabývat průnikem umění, matematiky a programování. Znalosti průběžně uplatníte při vlastní výtvarné tvorbě a po absolvování budete vnímat krásu algoritmů v grafice i designu jinak než dosud.

  • Seznámíte se s využitím čísel a výpočtů ve výtvarném umění.
  • Porozumíte základům algoritmů pro výtvarnou tvorbu.
  • Získáte přehled o aplikacích počítačového umění.
  • Naučíte se praktickým dovednostem z oblasti softwarové estetiky.
  • Budete tvořit a hodnotit tvorbu druhých.

Co bude na přednáškách?

Úvod do výtvarné informatiky — počítačová tvorba v kontextu zobecněné estetiky — stručná historie počítačového umění ve světě i doma — esteticky nosné funkce (periodické funkce, cyklické funkce, spirální křivky, superrovnice) — výtvarné algoritmy s náhodnými parametry (generátory pseudonáhodných čísel s různým rozložením, kombinace generátorů) — bezkontextová grafika a výtvarné automaty — geometrické transformace a substituce (iterace transformací, graftály) — esteticky nosné proporce (zlatý řez v matematice a umění) — fraktální grafika (dynamika v komplexní proměnné, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, křivky vyplňující prostor, iterované systémy afinních transformací, modelování terénu) — chaotické atraktory (diferenciání rovnice, numerické metody) — periodické mozaiky (grupy symetrií, vlysy, rozety, tapetové ornamenty, zámkové dláždění) — neperiodické mozaiky (hierarchické, spirální, hyperbolické, aperiodické dláždění) — matematické uzly (topologie, grafy, prostorové transformace) — exaktní estetika (numerická krása, matematické hodnocení proporcí, kompozice a estetické informace).

Co jsou výtvarné dílny?

Teorii z přednášek si odzkoušíte na výtvarných úlohách. Cvičení sledují přednášková témata a jsou pro ně připraveny grafické programy. Práce ve výtvarné dílně bude samostatná, měli byste se jí věnovat průběžně a individuálně nejméně dvě hodiny týdně. Svá díla budete zveřejňovat v galerii ostatnímu studentstvu. Práci z celého semestru představíte na závěrečné prezentaci výstupů.

Ve výtvarné dílně je zadáno 20 úloh. Můžete za ně získat až 50 bodů (i když jich odevzdáte více), což je minimum pro ukončení kurzu s hodnocením E.

Za každou úlohu z výtvarné dílny můžete získat 5 bodů:

3 b Náročnost provedení a estetická kvalita
2 b Odevzdání v termínu

Úlohy odevzdávejte kompletní — nejenom výsledné dílo do galerie, ale i všechny zdrojové soubory a nastavení parametrů, které jste k jeho vytvoření potřebovali. Nejlépe vše zabalte do archívu, který odevzdáte k příslušnému cvičení. Grafická tvorba z výtvarné dílny by měla splňovat parametry seriózního výtvarného díla (neměla by připomínat náhodnou nebo krátkodobou práci s poskytnutými nástroji).

Pracujte s dostatečně velkými formáty (alespoň 2000 pixelů na kratší stranu obrazu), ať lze vaše grafiky např. vytisknout a vystavit. Ale nemusí to být tradiční obraz — experimentujte s animací, videem, 3D modelováním, virtuální realitou, livecodingem… nebo s jakoukoli výtvarnou formou, k níž máte blízko.

Dílu dejte název! Textový komentář k jeho vzniku (technické parametry, interpretace, „co se vám honilo hlavou“) zvýší šanci na lepší hodnocení. Termín dokončení a odevzdání úloh je poměrně volný — měli byste mít vše hotovo do doby, než budete předmět uzavírat.

Co je závěrečný projekt?

Body k hodnocení můžete získat vypracováním (nepovinného) závěrečného projektu. Ten spočívá v naprogramování, odladění a představení vlastní aplikace pro grafickou tvorbu s originálním estetickým výstupem. Součástí odevzdaného projektu je spustitelná aplikace (nejlépe online nebo na vhodné aktuální platformě, včetně mobilních), komentované zdrojové kódy, návodný manuál a ukázky výstupů. Inspirujte se nástroji z výtvarných dílen.

Za závěrečný projekt můžete získat 50 bodů:

20 b  Programování   10 b
10 b

Použitelnost, snadnost ovládání
Funkční výbava a náročnost implementace

15 b  Originalita 5 b
5 b
5 b
První dojem
Originalita nápadu
Originalita řešení
15 b  Přístupnost 5 b
5 b
5 b
UX: grafické rozhraní, ukládání projektů, krok zpět…
Návod k ovládání
Alespoň tři ukázky výtvarných možností

Co je esej?

Další body můžete získat (např. nechcete-li nic programovat) za kritickou úvahu na libovolné téma související s výtvarnou informatikou a obsahem přednášek. Esej není povinný, měl by mít rozsah nejméně 15 normostran.

Za esej můžete získat 50 bodů:

20 b Obsahové hledisko — téma, zpracování
15 b Vědecké hledisko — aktuálnost, originalita
15 b Formální hledisko — stylistika, poznámkový aparát

Co jsou opakovací kvízy?

Získané znalosti z přednášek si můžete ověřit průběžným plněním kvízů. Za splněný kvíz s pěti správně zodpovězenými úkoly získáte jeden bonusový bod. Kvízy vyplňujete v Google Forms; přihlaste se e-mailem z Classroom, ať lze identifikovat autorství a body připsat. Na každý kvíz máte libovolně času a jednu možnost odpovědět. Kvízy můžete vypracovat kdykoli a v libovolném pořadí.

Za zodpovězené kvízy můžete získat 14 bodů.

Za co získám bonusové body?

Během semestru můžete získat 20 bonusových bodů:

5 b Dobrý start — za první úkol odevzdaný v termínu
5 b Kvalitní práce — za pěkné výstupy z výtvarné dílny
5 b Stálá účast — za pravidelnou docházku na přednášky
5 b Aktivní přístup — za iniciativu nad rámec studijních povinnosti (účast v diskusích, představení tvorby ostatním, zprávy o navštívených výstavách apod.)

Jaké bude známkování?

Během semestru dostanete bodové hodnocení za výtvarnou dílnu (až 50 bodů), závěrečný projekt (až 50 bodů), splněné kvízy (až 14 bodů) a za aktivitu (až 20 bodů).

Výsledná známka = počet nasbíraných bodů za celý semestr. Neprobíhá tedy žádné ústní nebo písemné zkoušení (ledaže byste chtěli známku zlepšit — pak je možné domluvit se na individuálním kolokviu). Pro úspěšné absolvování kurzu je potřeba získat alespoň 50 bodů:

100 – 90 b A
89 – 80 b B
79 – 70 b C
69 – 60 b D
59 – 50 b E
< 49 b F

Doporučená literatura

Craig S. Kaplan, ed.
The Bridges Archive
Bridges Conference on Art and Mathematics

Grace C. Hertlein
Computer Graphics & Art
Berkeley Enterprises, 1976–1978

Slavik Jablan, Ljiljana Radović, eds.
VisMath Journal
Mathematical Institute SASA, Belgrade

Jon McCormack, Mark D’Inverno
Computers and Creativity
Springer, 2013

Lev Manovich
Software Takes Command
Bloomsbury Academic, 2013

Casey Reas, Chandler McWilliams
Form+Code
Princeton Architectural Press, 2010

Pro inspiraci: pravidla pro studenty a učitele katedry umění Immaculate Heart College, L.A. (Corita Kent & John Cage, 1968).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info