Artgoritmy

Praxe

★ ATELIÉR 2025 ★
Úvod

„Vytvářím počítačové algoritmy, tedy pravidla pro výpočet a pro generování obrazů, které by jinou cestou nemohly vzniknout. Má práce nutně neakcentuje logiku systému, ale možnosti výtvarného vyjádření, jež z této logiky vycházejí. Uměleckého cíle je dosaženo tehdy, když se obraz osvobodí od logického obsahu a působí přesvědčivě jako nezávislé abstraktní dílo.“

Manfred Mohr

Aktivity

  • Seznamte se v úvodní prezentaci s projekty, které vznikly buď v rámci Artgoritmů, anebo jsou jejich autor*kami absolvent*ky tohoto předmětu.
  • Popřemýšlejte, co zrealizujeme tento semestr a jak byste se do ateliérových aktivit zapojil*y.
  • Přidejte se k předmětovému discordu, kde se budeme průběžně potkávat — pozvánku pošlu mailem.

Čtení

Dílna

  • Vyberte si alespoň jednu dvojici obrazů, kompozičně založených na bodech, liniích nebo plochách — jeden moderní (nejpozději z 20. století: Kandinskij, Malevič, Popova, Arp, Klee, Pollock, Rothko, Hirst…), a jeden obraz algoritmický (Laposky, Franke, Noll, Nake, Mohr, Molnar, Sýkora, Mirvald…). Obrazy představte a interpretujte: pokuste se vystihnout autorské sdělení, jež je zvolenou kompozicí (nebo algoritmem) zprostředkováno divákovi. Je v obrazech nějaká struktura, myšlenka, vizuální vzorec? Jaké konkrétní pocity abstraktní kompozice vyjadřuje? V čem je algoritmický obraz jiný? 

Artgoritmy Praxe

Barva ⇢ bod
Tomáš Kantor • 3 Phases (Birds)

„Barva je síla, která přímo ovlivňuje duši. Barva je klaviaturou, oči kladívky a duše je pianem se strunami. Umělec sám je pak rukou, která hraje, dotýká se té či oné klávesy. Výsledkem jsou vibrace duše.“

Vasilij Kandinskij

Aktivity

  • Poslechněte si, jak mohl Kandinskij synesteticky vnímat barvy a tvary, a nechejte rozeznít obraz Gelb–Rot–Blau (1925). Propojení geometrické, barevné a hudební kompozice vzniklo interpretací jeho poznatků o výtvarných a zvukových formách neuronovou sítí Google Transformer (dřív než AI byla in).
  • Kandinského obrazy (jako např. Kompozice VIII, 1923) jsou promyšlené geometrické struktury plné významů. Kandinskij jako první systematicky analyzuje a rozkrývá principy své tvorby.

Čtení

Dílna

  • Vyzkoušejte různé techniky bodové kompozice v základní ploše — dle Kandinského nebo vlastními postupy, algoritmicky či ručně… Experimentujte a výtvarné kandidáty upravte do vystavitelné podoby. Pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání (jeden obraz pro každé téma). Pokud bude výstup barevný, aplikujte na něj vhodné kontrastykompoziční techniky.
  • Můžete také překódovat konkrétní obrazy (Kandinskij, de Vrijs…) do digitální podoby. Inspirujte se přitom výtvarnými analogiemi. Na dalším setkání si své kompoziční úvahy a postupy představíme.
Písmo ⇝ znak
Natálie Čornyjová • Soleil discret levant

„Pro výtvarné umění je geometrie tím, čím je gramatika pro umění spisovatelské.“

Guillaume Apollinaire

Aktivity

  • Podle Kandinského je faktura osvobozením bodu z bezrozměrnosti. Ve výtvarném umění se spojování bodů v základní ploše uplatňuje v impresionismupointilismu. Dosud však zůstávají bezrozměrným, diskrétním elementem (podobně jako v tradiční tiskařské technice polotónování).
  • Podívejte se, co se stane, když bod získá vlastní tvar: dostane nové možnosti působení v ploše. M. C. Escher vytváří triptych Metamorfóz, zobrazujících tvarové přechody mezi izolovanými formami. V počítačové grafice známe výtvarné polotónování. Pokud faktura nese význam, stává se z bodu znak. Znaky a písmo v grafické tvorbě využívá naplno ASCII art.

Čtení

Dílna

  • Vytvořte kompozici základní plochy, v níž bod opouští bezrozměrnost, nabývá tvarovou fakturu a stává se z něj symbol. Podobně jako v minulé dílně pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání.
  • Zkuste k základní ploše přidat časovou dimenzi a experimentovat s kinetickou typografií. Jaké nové možnosti vyjádření přináší pohyb do linearity znaků?
Gesto ↝ linie
Juraj Lazúr • Nočné mesto (2022)

„Čára je bod, co se šel projít. A kresba je pak prostě čára na procházce.“

Paul Klee

Line as an Element of Art
Julianna Kunstler

Aktivity

  • Gestické akční malby spojuje zdánlivá protichůdnost: podvědomá síla čistého, nevyspekulovaného gesta, a fyzika, jež dá prvotnímu impulsu řád a postará se o jeho vizualizaci na plátně. Poslechněte si, jak u Jacksona Pollocka souvisejí linie coby shluky primárních sil s fraktály.
  • Motiv linie se prosazuje v pozdější tvorbě Zdeňka Sýkory. V ní je gesto nahrazeno kombinatorickým přístupem a řízenou náhodností. Z rozhovoru s jeho ženou a spoluautorkou zjistěte, jak se jejich tvorba inspirovala číselnou abstrakcí.

Čtení

Dílna

  • Pokračujte v analýze linií podle Kandinského — zejm. možností silového působení a evokací v lineární nebo křivkové kompozici. Vyzkoušejte různé typy kompozice v rámci základní plochy. Pracujte s tématy temperatura, napětíplošné znění; experimentujte, objevujte a skicujte více variant. Vyberte z nich perspektivní kompozice, které představíte a dotvoříte do vystavitelné podoby.​

Artgoritmy Linie

Výpočet ⇄ plocha
Josef Katrňák • Monitored (2023), Desmos Calculator

„Obrazy jsou plochy se zvláštním významem.“

Vilém Flusser

Aktivity

  • Flusserův technický obraz odpovídá představám Lva Manoviche o vlastnostech nových médií. Zejména o variabilitě: obraz závisí na vstupních hodnotách a zachycuje stav konkrétního výpočtu v prostoru mnoha variant. Překódování pak dává číslům a funkcím estetický význam.
  • Úvodní obraz byl vytvořený v grafické kalkulačce Desmos, která je médiem pro různé formy, od figurace a imitace přes numerickou abstrakci až po animovanou tvorbu. Podívejte se „pod povrch“ těchto obrazů, upravujte je, měňte, remixujte, procházejte prostorem možných variant a hledejte estetické momenty.
  • V nástroji GeoGebra se můžete rovnou pustit do objevování jakou matematikou lze popsat tvorbu známých umělců. A samozřejmě mezi nimi nechybí Kandinskij.

Čtení

  • Přečtěte si esej The Tools of Generative Art, from Flash to Neural Networks o prezentování mediálního umění. Na první pohled je „jen o Flashi“ a trochu o neuronových sítích. Další kontext a informace jsou spíš pod povrchem a je potřeba si je rozkrýt (a je to decentní úvod k umělé inteligenci).
  • Četbu Kandinského estetické teorie dokončete analýzou plochy — působením napětí, dramatičnosti, lyričnosti a emočního zabarvení v kompozici základní plochy.
  • Projděte si tutoriály k nástrojům PPKSMNVATSNQuantizeThemAll.

Dílna

  • Zkoumejte různé kompoziční varianty základní plochy podle Kandinského. Pracujte s tématy formát, lehkost, tlak, nálada. Můžete např. projevy lehkosti nebo tlaku (uvolněnost, svobodu, tíhu, spoutanost) zobrazovat v různých náladách a kontrastech (jednou lyricky, podruhé dramaticky). Zároveň si všímejte vlivu formátu na celkové působení kompozice.

Artgoritmy Plocha

Projekty studujících
2024
2022
2021

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info