Artgoritmy

Praxe

Realizované projekty
2022
2021
Ateliér 2025
Úvod

„Vytvářím počítačové algoritmy, tedy pravidla pro výpočet a pro generování obrazů, které by jinou cestou nemohly vzniknout. Má práce nutně neakcentuje logiku systému, ale možnosti výtvarného vyjádření, jež z této logiky vycházejí. Uměleckého cíle je dosaženo tehdy, když se obraz osvobodí od logického obsahu a působí přesvědčivě jako nezávislé abstraktní dílo.“

Manfred Mohr

Aktivity

  • Seznamte se v úvodní prezentaci s projekty, které vznikly buď v rámci Artgoritmů, anebo jsou jejich autory absolventi tohoto předmětu.

Čtení

  • Prolistujte si esej Why Love Generative Art? a dívejte se hlavně na obrázky, které ilustrují objevování algoritmických forem v geometrické abstrakci.

Dílna

  • Vyberte si dva obrazy, kompozičně založené na bodech, liniích nebo plochách — jeden moderní (nejpozději z 20. století: Kandinskij, Malevič, Popova, Arp, Klee, Pollock, Rothko, Hirst…), a jeden obraz algoritmický (Laposky, Franke, Noll, Nake, Mohr, Molnar, Sýkora, Mirvald…). Interpretujte je a pokuste se vystihnout autorské sdělení, jež je zvolenou kompozicí zprostředkováno divákovi. Jaké konkrétní pocity abstraktní kompozice vyjadřuje? V čem je algoritmický obraz jiný? 
Bod
Tomáš Kantor • 3 Phases (Birds)

„Barva je síla, která přímo ovlivňuje duši. Barva je klaviaturou, oči kladívky a duše je pianem se strunami. Umělec sám je pak rukou, která hraje, dotýká se té či oné klávesy. Výsledkem jsou vibrace duše.“

Vasilij Kandinskij

Aktivity

  • Poslechněte si, jak mohl Kandinskij synesteticky vnímat barvy a tvary a nechejte rozeznít obraz Gelb–Rot–Blau (1925). Propojení geometrické, barevné a hudební kompozice vzniklo interpretací jeho poznatků o výtvarných a zvukových formách neuronovou sítí Google Transformer.
  • Kandinského obrazy (jako např. Kompozice VIII, 1923) jsou promyšlené geometrické struktury plné významů. Kandinskij jako první systematicky analyzuje a rozkrývá principy své tvorby.

Čtení

Dílna

  • Vytvořte vlastní bodovou kompozici a upravte ji do vystavitelného formátu. Pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání (alespoň jedna grafika pro každé téma). Anebo se inspirujte se výtvarnými analogiemi a pokuste se přenést nebo překódovat estetiku konkrétního díla do digitální podoby. Pokud bude výstup barevný, aplikujte na něj vhodné kontrasty a kompoziční techniky. Na některém z dalších setkání představíte své kompoziční postupy ostatním.
Znak
Natálie Čornyjová • Soleil discret levant

„Pro výtvarné umění je geometrie tím, čím je gramatika pro umění spisovatelské.“

Guillaume Apollinaire

Aktivity

  • Podle Kandinského je faktura osvobozením bodu z bezrozměrnosti. Ve výtvarném umění se spojování bodů v základní ploše uplatňuje v impresionismu a pointilismu. Dosud však zůstávají bezrozzměrným, diskrétním elementem (podobně jako v tradiční tiskařské technice polotónování).
  • Podívejte se, co se stane, když bod získá vlastní tvar: dostane nové možnosti působení v ploše. M. C. Escher vytváří triptych Metamorfóz, zobrazujících tvarové přechody mezi izolovanými formami. V počítačové grafice známe výtvarné polotónování. Pokud faktura nese význam, stává se z bodu znak. Znaky a písmo v grafické tvorbě využívá naplno ASCII art.

Čtení

  • Seznamte se s použitím písma a znaků ve vizuální a konkrétní poesii a nahlédněte do Antikódů Václava Havla. Přečtěte si více o lettrismu a jeho představitelích (pokračování zde).
  • Zalistujte v průvodci Generative Art Guide — praktickém přehledu různých přístupů k algoritmickému obrazu. Jak vypadá aktuální generativní umění? Co se skrývá pod výpočetní estetikou? Ke konci samé otázky: na ně se pokusíme odpovědět na příštím setkání.
  • Projděte si tutoriály k nástrojům ASCIIprinter a Texter, které se vám budou hodit v dílně.

Dílna

  • Vytvořte kompozici základní plochy, v níž bod nabývá tvarovou fakturu a stává se z něj symbol; podobně jako v minulé dílně pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání. Zkuste k základní ploše přidat časovou dimenzi a pracovat s kinetickou typografií.
Linie
Juraj Lazúr • Nočné mesto (2022)

„Čára je bod, co se šel projít. A kresba je pak prostě čára na procházce.“

Paul Klee

Line as an Element of Art
Julianna Kunstler

Aktivity

  • Pollockovy akční malby propojují zdánlivě protichůdné principy: okamžitou a podvědomou sílu čistého, nevyspekulovaného gesta spolu s exaktní a deterministickou fyzikou, jež po prvotním impulsu dá gestu řád a postará se o jeho vizualizaci na plátně. Linie vznikají shlukem primárních sil; poslechněte si, jak jejich kompozice souvisí s fraktály.
  • Motiv linie se prosazuje v pozdější tvorbě Zdeňka Sýkory. V ní je gesto nahrazeno kombinatorickým přístupem a řízenou náhodností. Přečtěte si rozhovor o tom, jak čísla a náhoda ovlivňují estetiku obrazu.

Čtení

Dílna

  • Pokračujte v analýze linií podle Kandinského — zejm. možností silového působení a evokací v lineární nebo křivkové kompozici. Vyzkoušejte různé typy kompozice v rámci základní plochy. Pracujte s tématy temperatura, napětíplošné znění; experimentujte, objevujte a skicujte více variant, z nichž můžete vytvořit vystavitelnou sérii obrazů.
Plocha
Josef Katrňák • Monitored (2023), vytvořeno v Desmos Calculator

„Cílem této studie je zjevení věcí vnitřních — v míře dané dobou.“

Vasilij Kandinskij

Aktivity

  • „Obrazy jsou plochy se zvláštním významem,“ říká Vilém Flusser. Matematický obraz vychází z malby čísly a funkcemi v prostoru proměnných z splňuje představy Lva Manoviche o vlastnostech nových médií. Zejména o variabilitě: obraz je definován hodnotami proměnných a zachycuje stav konkrétního výpočtu v prostoru mnoha variant. Kulturní překódování pak dává číslům a funkcím estetický význam.
  • Úvodní obraz byl vytvořený v grafické kalkulačce Desmos, která je médiem pro záznam různých forem: od figurace a imitace přes numerickou abstrakci až po animovanou tvorbu. Odhalujte matematickou podstatu obrazů, upravujte je, procházejte prostorem možných variant.
  • V nástroji GeoGebra se můžete rovnou pustit do objevování jakou matematikou lze popsat tvorbu známých umělců. A samozřejmě, že je mezi nimi i Kandinskij.

Čtení

  • Přečtěte si esej The Tools of Generative Art, from Flash to Neural Networks o historii prezentování mediálního umění. Na první pohled je „jen o Flashi“ a trochu o neuronových sítích. Další kontext a informace jsou spíš pod povrchem a je potřeba si je rozkrýt. Takže čtěte pozorně: to, co vypadá jako koláž, je ve skutečnosti mozaika, v níž má každá část svoje místo (a navíc je to decentní úvod k umělé inteligenci).
  • Četbu Kandinského estetické teorie dokončete analýzou plochy — působením napětí, dramatičnosti, lyričnosti a emočního zabarvení v kompozici základní plochy.
  • Projděte si tutoriály k nástrojům PPKSMNVATSNQuantizeThemAll.

Dílna

  • Zkoumejte různé kompoziční varianty základní plochy podle Kandinského. Pracujte s tématy formát, lehkost, tlak, nálada. Můžete např. projevy lehkosti nebo tlaku (uvolněnost, svobodu, tíhu, spoutanost) zobrazovat v různých náladách a kontratech (jednou lyricky, podruhé dramaticky). Zároveň si všímejte vlivu formátu na celkové působení kompozice.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info