Artgoritmy

Praxe

Projekty studujících
2022
2021
★ ATELIÉR 2025 ★
Úvod

„Vytvářím počítačové algoritmy, tedy pravidla pro výpočet a pro generování obrazů, které by jinou cestou nemohly vzniknout. Má práce nutně neakcentuje logiku systému, ale možnosti výtvarného vyjádření, jež z této logiky vycházejí. Uměleckého cíle je dosaženo tehdy, když se obraz osvobodí od logického obsahu a působí přesvědčivě jako nezávislé abstraktní dílo.“

Manfred Mohr

Aktivity

  • Seznamte se v úvodní prezentaci s projekty, které vznikly buď v rámci Artgoritmů, anebo jsou jejich autor*kami absolvent*ky tohoto předmětu.
  • Popřemýšlejte, co zrealizujeme tento semestr a jak byste se do ateliérových aktivit zapojil*y.
  • Přidejte se k předmětovému discordu, kde se budeme průběžně potkávat — pozvánku pošlu mailem.

Čtení

Dílna

  • Vyberte si alespoň jednu dvojici obrazů, kompozičně založených na bodech, liniích nebo plochách — jeden moderní (nejpozději z 20. století: Kandinskij, Malevič, Popova, Arp, Klee, Pollock, Rothko, Hirst…), a jeden obraz algoritmický (Laposky, Franke, Noll, Nake, Mohr, Molnar, Sýkora, Mirvald…). Obrazy představte a interpretujte: pokuste se vystihnout autorské sdělení, jež je zvolenou kompozicí (nebo algoritmem) zprostředkováno divákovi. Je v obrazech nějaká struktura, myšlenka, vizuální vzorec? Jaké konkrétní pocity abstraktní kompozice vyjadřuje? V čem je algoritmický obraz jiný? 

Artgoritmy Praxe

Barva ⇢ bod
Tomáš Kantor • 3 Phases (Birds)

„Barva je síla, která přímo ovlivňuje duši. Barva je klaviaturou, oči kladívky a duše je pianem se strunami. Umělec sám je pak rukou, která hraje, dotýká se té či oné klávesy. Výsledkem jsou vibrace duše.“

Vasilij Kandinskij

Aktivity

  • Poslechněte si, jak mohl Kandinskij synesteticky vnímat barvy a tvary, a nechejte rozeznít obraz Gelb–Rot–Blau (1925). Propojení geometrické, barevné a hudební kompozice vzniklo interpretací jeho poznatků o výtvarných a zvukových formách neuronovou sítí Google Transformer (dřív než AI byla in).
  • Kandinského obrazy (jako např. Kompozice VIII, 1923) jsou promyšlené geometrické struktury plné významů. Kandinskij jako první systematicky analyzuje a rozkrývá principy své tvorby.

Čtení

Dílna

  • Vyzkoušejte různé techniky bodové kompozice v základní ploše — dle Kandinského nebo vlastními postupy, algoritmicky či ručně… Experimentujte a výtvarné kandidáty upravte do vystavitelné podoby. Pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání (jeden obraz pro každé téma). Pokud bude výstup barevný, aplikujte na něj vhodné kontrastykompoziční techniky.
  • Můžete také překódovat konkrétní obrazy (Kandinskij, de Vrijs…) do digitální podoby. Inspirujte se přitom výtvarnými analogiemi. Na dalším setkání si své kompoziční úvahy a postupy představíme.
Písmo ⇝ znak
Natálie Čornyjová • Soleil discret levant

„Pro výtvarné umění je geometrie tím, čím je gramatika pro umění spisovatelské.“

Guillaume Apollinaire

Aktivity

  • Podle Kandinského je faktura osvobozením bodu z bezrozměrnosti. Ve výtvarném umění se spojování bodů v základní ploše uplatňuje v impresionismupointilismu. Dosud však zůstávají bezrozměrným, diskrétním elementem (podobně jako v tradiční tiskařské technice polotónování).
  • Podívejte se, co se stane, když bod získá vlastní tvar: dostane nové možnosti působení v ploše. M. C. Escher vytváří triptych Metamorfóz, zobrazujících tvarové přechody mezi izolovanými formami. V počítačové grafice známe výtvarné polotónování. Pokud faktura nese význam, stává se z bodu znak. Znaky a písmo v grafické tvorbě využívá naplno ASCII art.

Čtení

Dílna

  • Vytvořte kompozici základní plochy, v níž bod opouští bezrozměrnost, nabývá tvarovou fakturu a stává se z něj symbol. Podobně jako v minulé dílně pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání.
  • Zkuste k základní ploše přidat časovou dimenzi a experimentovat s kinetickou typografií. Jaké nové možnosti vyjádření přináší pohyb do linearity znaků?
Gesto ↝ linie
Juraj Lazúr • Nočné mesto (2022)

„Čára je bod, co se šel projít. A kresba je pak prostě čára na procházce.“

Paul Klee

Line as an Element of Art
Julianna Kunstler

Aktivity

  • Gestické akční malby spojuje zdánlivá protichůdnost: podvědomá síla čistého, nevyspekulovaného gesta, a fyzika, jež dá prvotnímu impulsu řád a postará se o jeho vizualizaci na plátně. Poslechněte si, jak u Jacksona Pollocka souvisejí linie coby shluky primárních sil s fraktály.
  • Motiv linie se prosazuje v pozdější tvorbě Zdeňka Sýkory. V ní je gesto nahrazeno kombinatorickým přístupem a řízenou náhodností. Z rozhovoru s jeho ženou a spoluautorkou zjistěte, jak se jejich tvorba inspirovala číselnou abstrakcí.

Čtení

Dílna

  • Pokračujte v analýze linií podle Kandinského — zejm. možností silového působení a evokací v lineární nebo křivkové kompozici. Vyzkoušejte různé typy kompozice v rámci základní plochy. Pracujte s tématy temperatura, napětíplošné znění; experimentujte, objevujte a skicujte více variant. Vyberte z nich perspektivní kompozice, které představíte a dotvoříte do vystavitelné podoby.​

Artgoritmy Linie

Výpočet ⇄ plocha
Josef Katrňák • Monitored (2023), Desmos Calculator

„Obrazy jsou plochy se zvláštním významem.“

Vilém Flusser

Aktivity

  • Flusserův technický obraz odpovídá představám Lva Manoviche o vlastnostech nových médií. Zejména o variabilitě: obraz závisí na vstupních hodnotách a zachycuje stav konkrétního výpočtu v prostoru mnoha variant. Překódování pak dává číslům a funkcím estetický význam.
  • Úvodní obraz byl vytvořený v grafické kalkulačce Desmos, která je médiem pro různé formy, od figurace a imitace přes numerickou abstrakci až po animovanou tvorbu. Podívejte se „pod povrch“ těchto obrazů, upravujte je, měňte, remixujte, procházejte prostorem možných variant a hledejte estetické momenty.
  • V nástroji GeoGebra se můžete rovnou pustit do objevování jakou matematikou lze popsat tvorbu známých umělců. A samozřejmě mezi nimi nechybí Kandinskij.

Čtení

  • Přečtěte si esej The Tools of Generative Art, from Flash to Neural Networks o prezentování mediálního umění. Na první pohled je „jen o Flashi“ a trochu o neuronových sítích. Další kontext a informace jsou spíš pod povrchem a je potřeba si je rozkrýt (a je to decentní úvod k umělé inteligenci).
  • Četbu Kandinského estetické teorie dokončete analýzou plochy — působením napětí, dramatičnosti, lyričnosti a emočního zabarvení v kompozici základní plochy.
  • Projděte si tutoriály k nástrojům PPKSMNVATSNQuantizeThemAll.

Dílna

  • Zkoumejte různé kompoziční varianty základní plochy podle Kandinského. Pracujte s tématy formát, lehkost, tlak, nálada. Můžete např. projevy lehkosti nebo tlaku (uvolněnost, svobodu, tíhu, spoutanost) zobrazovat v různých náladách a kontrastech (jednou lyricky, podruhé dramaticky). Zároveň si všímejte vlivu formátu na celkové působení kompozice.

Artgoritmy Plocha

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info