Artgoritmy

Praxe

Ateliér 2024
Úvod

„Vytvářím počítačové algoritmy, tedy pravidla pro výpočet a pro generování obrazů, které by jinou cestou nemohly vzniknout. Má práce nutně neakcentuje logiku systému, ale možnosti výtvarného vyjádření, jež z této logiky vycházejí. Uměleckého cíle je dosaženo tehdy, když se obraz osvobodí od logického obsahu a působí přesvědčivě jako nezávislé abstraktní dílo.“

Manfred Mohr

Aktivity

  • Seznamte se v úvodní prezentaci s projekty, které vznikly buď v rámci Artgoritmů, anebo jsou jejich autory absolventi tohoto předmětu.

Čtení

  • Prolistujte si esej Why Love Generative Art? a dívejte se hlavně na obrázky, které ilustrují objevování algoritmických forem v geometrické abstrakci.

Dílna

  • Vyberte si dva obrazy, kompozičně založené na bodech, liniích nebo plochách — jeden moderní (nejpozději z 20. století: Kandinskij, Malevič, Popova, Arp, Klee, Pollock, Rothko, Hirst…), a jeden obraz algoritmický (Laposky, Franke, Noll, Nake, Mohr, Molnar, Sýkora, Mirvald…). Interpretujte je a pokuste se vystihnout autorské sdělení, jež je zvolenou kompozicí zprostředkováno divákovi. Jaké konkrétní pocity abstraktní kompozice vyjadřuje? V čem je algoritmický obraz jiný? 
Bod
Tomáš Kantor • 3 Phases (Birds)

„Barva je síla, která přímo ovlivňuje duši. Barva je klaviaturou, oči kladívky a duše je pianem se strunami. Umělec sám je pak rukou, která hraje, dotýká se té či oné klávesy. Výsledkem jsou vibrace duše.“

Vasilij Kandinskij

Aktivity

  • Poslechněte si, jak mohl Kandinskij synesteticky vnímat barvy a tvary a nechejte rozeznít obraz Gelb–Rot–Blau (1925). Propojení geometrické, barevné a hudební kompozice vzniklo interpretací jeho poznatků o výtvarných a zvukových formách neuronovou sítí Google Transformer.
  • Kandinského obrazy (jako např. Kompozice VIII, 1923) jsou promyšlené geometrické struktury plné významů. Kandinskij jako první systematicky analyzuje a rozkrývá principy své tvorby.

Čtení

Dílna

  • Vytvořte vlastní bodovou kompozici a upravte ji do vystavitelného formátu. Pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání (alespoň jedna grafika pro každé téma). Anebo se inspirujte se výtvarnými analogiemi a pokuste se přenést nebo překódovat estetiku konkrétního díla do digitální podoby. Pokud bude výstup barevný, aplikujte na něj vhodné kontrasty a kompoziční techniky. Na některém z dalších setkání představíte své kompoziční postupy ostatním.
Znak
Natálie Čornyjová • Soleil discret levant

„Pro výtvarné umění je geometrie tím, čím je gramatika pro umění spisovatelské.“

Guillaume Apollinaire

Aktivity

  • Podle Kandinského je faktura osvobozením bodu z bezrozměrnosti. Ve výtvarném umění se spojování bodů v základní ploše uplatňuje v impresionismu a pointilismu. Dosud však zůstávají bezrozzměrným, diskrétním elementem (podobně jako v tradiční tiskařské technice polotónování).
  • Podívejte se, co se stane, když bod získá vlastní tvar: dostane nové možnosti působení v ploše. M. C. Escher vytváří triptych Metamorfóz, zobrazujících tvarové přechody mezi izolovanými formami. V počítačové grafice známe výtvarné polotónování. Pokud faktura nese význam, stává se z bodu znak. Znaky a písmo v grafické tvorbě využívá naplno ASCII art.

Čtení

  • Seznamte se s použitím písma a znaků ve vizuální a konkrétní poesii a nahlédněte do Antikódů Václava Havla. Přečtěte si více o lettrismu a jeho představitelích (pokračování zde).
  • Zalistujte v průvodci Generative Art Guide — praktickém přehledu různých přístupů k algoritmickému obrazu. Jak vypadá aktuální generativní umění? Co se skrývá pod výpočetní estetikou? Ke konci samé otázky: na ně se pokusíme odpovědět na příštím setkání.
  • Projděte si tutoriály k nástrojům ASCIIprinter a Texter, které se vám budou hodit v dílně.

Dílna

  • Vytvořte kompozici základní plochy, v níž bod nabývá tvarovou fakturu a stává se z něj symbol; podobně jako v minulé dílně pracujte s tématy střetnutí, osvobození, narůstání. Zkuste k základní ploše přidat časovou dimenzi a pracovat s kinetickou typografií.
Linie
Juraj Lazúr • Nočné mesto (2022)

„Čára je bod, co se šel projít. A kresba je jednoduše procházející se čára.“

Paul Klee

Line as an Element of Art
Julianna Kunstler

Aktivity

  • Pollockovy akční malby propojují zdánlivě protichůdné principy: okamžitou a podvědomou sílu čistého, nevyspekulovaného gesta spolu s exaktní a deterministickou fyzikou, jež po prvotním impulsu dá gestu řád a postará se o jeho vizualizaci na plátně. Linie vznikají shlukem primárních sil; poslechněte si, jak jejich kompozice souvisí s fraktály.
  • Motiv linie se prosazuje v pozdější tvorbě Zdeňka Sýkory. V ní je gesto nahrazeno kombinatorickým přístupem a řízenou náhodností. Přečtěte si rozhovor o tom, jak čísla a náhoda ovlivňují estetiku obrazu.

Čtení

Dílna

  • Pokračujte v analýze linií podle Kandinského — zejm. možností silového působení a evokací v lineární nebo křivkové kompozici. Vyzkoušejte různé typy kompozice v rámci základní plochy. Pracujte s tématy temperatura, napětíplošné znění; experimentujte, objevujte a skicujte více variant, z nichž můžete vytvořit vystavitelnou sérii obrazů.
Plocha
Josef Katrňák • Monitored (2023), vytvořeno v Desmos Calculator

„Cílem této studie je zjevení věcí vnitřních — v míře dané dobou.“

Vasilij Kandinskij

Aktivity

  • „Obrazy jsou plochy se zvláštním významem,“ říká Vilém Flusser. Matematický obraz vychází z malby čísly a funkcemi v prostoru proměnných z splňuje představy Lva Manoviche o vlastnostech nových médií. Zejména o variabilitě: obraz je definován hodnotami proměnných a zachycuje stav konkrétního výpočtu v prostoru mnoha variant. Kulturní překódování pak dává číslům a funkcím estetický význam.
  • Úvodní obraz byl vytvořený v grafické kalkulačce Desmos, která je médiem pro záznam různých forem: od figurace a imitace přes numerickou abstrakci až po animovanou tvorbu. Odhalujte matematickou podstatu obrazů, upravujte je, procházejte prostorem možných variant.
  • V nástroji GeoGebra se můžete rovnou pustit do objevování jakou matematikou lze popsat tvorbu známých umělců. A samozřejmě, že je mezi nimi i Kandinskij.

Čtení

  • Přečtěte si esej The Tools of Generative Art, from Flash to Neural Networks o historii prezentování mediálního umění. Na první pohled je „jen o Flashi“ a trochu o neuronových sítích. Další kontext a informace jsou spíš pod povrchem a je potřeba si je rozkrýt. Takže čtěte pozorně: to, co vypadá jako koláž, je ve skutečnosti mozaika, v níž má každá část svoje místo (a navíc je to decentní úvod k umělé inteligenci).
  • Četbu Kandinského estetické teorie dokončete analýzou plochy — působením napětí, dramatičnosti, lyričnosti a emočního zabarvení v kompozici základní plochy.
  • Projděte si tutoriály k nástrojům PPKSMNVATSNQuantizeThemAll.

Dílna

  • Zkoumejte různé kompoziční varianty základní plochy podle Kandinského. Pracujte s tématy formát, lehkost, tlak, nálada. Můžete např. projevy lehkosti nebo tlaku (uvolněnost, svobodu, tíhu, spoutanost) zobrazovat v různých náladách a kontratech (jednou lyricky, podruhé dramaticky). Zároveň si všímejte vlivu formátu na celkové působení kompozice.
Realizované projekty
2022
2021

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info