Artgoritmy

Bod · PatternGenerator

PatternGenerator

Lucia Tokárová
Bridget Riley • Composition with Circles 5 (1975)

Stáhnout

Náhodné vzory v pravidelné mřížce

Program pro generování náhodných vzorů v mřížce, do níž jsou vykresleny mnohoúhelníky; náhoda ovlivňuje jejich tvar, velikost, pravidelnost nebo obarvení.

Začněme nastavením barev: změníme Ťah na černý a odstraníme Výplň odškrtnutím políčka Farba. Pozadie může být bílé. Grafické možnosti nám program nejlépe ukáže náhodnou procházkou po prostoru parametrů. Tlačítkem Náhodne měníme celý tvůrčí koncept, tlačítko Vykreslenie generuje jeho náhodné, ale vizuálně podobné varianty.

Bez popisku

Jednoduchá parametrizace spolu s dvojí náhodou dává různorodé výstupy, které máme v případě potřeby pod kontrolou. Veľkosť prvků nepřímo úměrně ovlivňuje jejich počet v obrazu (zkuste velmi nízké nebo velmi vysoké hodnoty). Stupne určují tvar n-úhelníků; = 2 nakreslí úsečku, při = 20 budeme kreslit kružnice. Otočenie říká, pod jakým úhlem se prvky zobrazí. Výtvarné výstupy mohou připomínat op artové struktury Bridget Riley nebo první počítačem generovanou tvorbu Herberta Frankeho.

Vyzkoušejte: Veľkost 65, Stupne 20, Rozptyl pozície = 20, Rozptyl veľkosti = 20.
A zkuste i čtvercové kompozi
ce: Veľkost 45, Stupne 4, Rozptyl pozície = 20, Rozptyl veľkosti = 45 a nakonec Hrúbka = 2.

Herbert Franke • Random Square (1970)

Strukturu obrazu definujeme Rozptylom pozície od pravidelné mřížky a Rozptylom veľkosti (nulové hodnoty náhodu eliminují). Ne každý vygenerovaný obraz je estetický — kandidáty na výtvarná díla budeme muset vybrat z mnoha skic (ty však získáme rychle a lehce).

Podobně jako pro tvary ovládáme i rozptyl barev (nulový rozptyl je bez náhody, vyšší hodnoty vybírají z přibližně stejně jasných odstínů). S barvami raději opatrně, ať se v nich neztratí algoritmický koncept obrazu.

Lucia Tokárová • Franke? (2010)

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info