Artgoritmy

Náhoda · NoizeSparks

NoizeSparks

Jerome Herr
Woody Vasulka • Studies (1970)

Spustit

Generování obrazu částicemi v pohybu

Webový nástroj pro malování částicemi, které se pohybují a interagují spolu na digitálním plátně. Přitom po sobě zanechávají barevnou stopu. Program pracuje stylem „nastav, nechej tvořit a průběžně sleduj“. A tak chvíli pozorujte, jak se obraz mění.

Částicové systémy se používají v počítačové grafice. Najdeme je všude tam, kde je potřeba modelovat přírodní jevy, jako např. oheň, kouř, déšť nebo mraky. Tvůrčí využití mají ale i ve výtvarné grafice: fungují jako „autonomní štětce“, jimž nastavíme parametry a necháme je nějakou dobu tvořit.

Bez popisku

Takový obraz není nikdy dokončený, neustále se vyvíjí. Leccos lze dopředu nastavit, ale nikdy přesně nevíme, jak to dopadne. A hlavně: obraz není hotový hned, ale chce to čas (podobně jako v tradičním, negenerovaném umění). „Obraz není nikdy hotový — prostě se v zajímavých chvílích zastaví,“ říká výtvarník Paul Gardner.

Na počátku tedy máme prázdné plátno, na než rozhodíme (odborně říkáme emitujeme) určité množství částic a necháme je vykreslovat obraz. Co ovlivňuje prvotní emisi částic?

Bez popisku

Rozbalte si nabídku — všechny položky vpravo nahoře. Parametr GridStep říká, s jakou hustotou (tj. jak blízko sebe: jedna za druhou, nebo s mezerami?) budou částice emitovány. Parametr CircleRadius určuje, na jak velkou plochu plátna jsou částice emitovány (než se případně rozutečou mimo). Hodnotou šumu NoiseScale nastavíte míru odchylky částic od vypočítané dráhy; částicím dovolíte rozutéct se do prostoru. A FieldIntensity dává částicím aktivitu, energii potřebnou k pohybu a vzájemné komunikaci.

Vyzkoušejte: změňte hodnotu šumu NoiseScale na vysokou, a naopak stáhněte aktivitu částic FieldIntensity. Sledujte, co to s obrazem udělá, a objevujte vliv parametrů na výslednou estetiku (různé, náhodné hodnoty — jedna vysoká, druhá nízká; obě stejně vysoké atd.). Můžete tak s obrazem interagovat a ovlivňovat způsob jeho vývoje.

Matej Viskupič • Tribute to Woody Vasulka (2022)

Pokud chcete pokrýt částicemi celé plátno, zvětšete rozsah první emise CircleRadius, aby byl větší než rozlišení vaší obrazovky. Dolaďte rozestupy mezi částicemi GridStep — a protože emitujete nové částice, musíte potvrdit změny kliknutím na Apply.

Zbývá nastavit správné barvy Colors, pustit se do tvorby a čekat na šťastnou náhodu, která vám ve správný čas přinese zajímavé kompozice. Dělejte si proto průběžně snímky obrazovky, ať nepřijdete o estetické momenty — z vybraných snímků můžete také udělat časosběrnou sérii.

Pokud by se vám zdál obraz příliš tmavý, vyzkoušejte jednoduchý trik — otevřete jej v grafickém editoru (např. volně dostupném online nástroji PhotoPea) a invertujte barvy (Ctrl+I). Na světlém pozadí budou lépe evokovat tradiční grafické techniky, jako je třeba suchá jehla nebo lept.

Tomáš Staudek • Self-portrait (2019)

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info