Gesta matematických křivek a náhody
Program vykresluje křivky s parametrizovanými řídicími body. Tvorbu lze ovládat nastavením počátku, konce a míry zakřivení linií.
Po spuštění vidíte prázdné plátno; nejdřív změňte jeho velikost: Scene → Configure → Size (např. 3000×2000 pixelů; protože program nemá vektorový výstup, obraz ukládáte jako rastrovou grafiku). Pohled na plátno si upravíte (zvětšíte či zmenšíte) otočením kolečka myši se stisknutou klávesou Ctrl. Řídicí body křivek mohou být na plátno rozmístěny přesně, anebo vybrány náhodně z definovaného okolí. Nástroj umožňuje práci ve vrstvách a s vygenerovanými křivkami lze dále manipulovat (přesouvat je, kopírovat nebo mazat).
Tak rovnou pojďme tvořit: klikněte na tlačítko Render. Na plátno se vykreslí tolik čar, kolik jich vymezují hodnoty v intervalu Count. Křivky mohou mít různou šířku, která se vybírá z intervalu Width. Zkuste tato čísla upravovat a měnit přitom barvy z nabídky Color.
Program se dobře ovládá, lze se vracet k předchozím verzím obrazu: Edit → Undo/Redo. Celou historii obrazu máte v přehledné paletce Edit → Show Undo Stack. Rozpracovaný projekt průběžně ukládejte File → Save, kdykoli se k němu můžete vrátit.
Vyzkoušejte: chcete-li mít náhodu pod kontrolou, rozklikněte detaily tvorby tlačítkem >> a upravte pozici řídicích bodů. Point 1 a 4 jsou koncové body křivek, Point 2 a 3 určují míru zakřivení. Jejich výskyt lze omezit náhodným výběrem z oblasti se středem X, Y (levý sloupec) o dané šířce a výšce (pravý sloupec). Zkuste zadat hodnoty z následujícího obrázku, počet křivek Count omezte na 1–5 a jejich šířku Width na 10–60.
Každá nová sada gest se ukládá do vlastní vrstvy; jejich pořadím lze ovlivnit překrývání barevných linií. Upravovat můžete i jednotlivé křivky. Změňte režim práce na výběrový, Mode → Selection, a klikněte na křivku, s níž chcete manipulovat — posouvat, kopírovat nebo mazat. Do vygenerovaného obrazu můžete volně zasahovat a dále upravovat jeho kompozici.
Při troše trpělivosti lze hledáním správných čísel — tvarů a barev — napodobit generované linie Zdeňka Sýkory nebo fraktální struktury Jacksona Pollocka.