Státní závěrečná zkouška bakalářská
Státní závěrečná zkouška má na oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby tři části:
1. Absolventský koncert
Absolventský koncert se jakou součást Státní závěrečné zkoušky započítává do celkové známky SZZ. Studenti mají možnost absolvovat koncertem v průběhu posledního semestru studia (tj. semestru, ve kterém je SZZ). Všechna absolventská vystoupení se musí uskutečnit v prostorách školy (učebna N21). Známku zadává lektor hlavního oboru. Absolventská vystoupení musí být v minimální délce 20 minut.
2. Bakalářská diplomové práce
Formální požadavky na bakalářské diplomové práce specifikují Pravidla psaní písemných prací a citační a bibliografické normy Ústavu hudební vědy FF MU.
Pro informace k vypisování témat prací v aplikaci Rozpisy témat v IS a k samotnému odevzdání DP viz Pokyny k uzavírání studia a odevzdávání závěrečných prací.
3. Ústní zkouška
Příprava na ústní zkoušku je vždy 30 minut. Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce pro obor Teorie a provozovací praxe staré hudby:
3. 1. Provozovací praxe staré hudby
- Předmět a vývoj oboru provozovací praxe staré hudby, základní disciplíny (heuristika, organologie, historiografie, teorie apod.), základní literatura.
- Představení základních oborových traktátů (Philomathes, Blahoslav, Praetorius, Janovka, Mattheson, Quantz, C.Ph.E.Bach, L. Mozart).
- Základní tematické katalogy (J. S. Bach, Händel, Vivaldi, C. Ph. E. Bach).
- Dobové chápaní tempa a rytmu podle J. J. Quantze a L. Mozarta.
- Vztah hudby a slova, hudební symbolika, hudebně rétorické figury.
- Dějiny a literatura hlavního oboru (nástroje/zpěvu - podle zaměření studenta).
- Problematika ladění (pythagorejské a středotónové ladění - charakteristiky).
- Organologie: historické nástroje (základní prameny, problematika ikonografie).
- Teorie hudebního zápisu (přestavení disciplíny).
- Edice staré hudby (nejdůležitější české i zahraniční ediční řady, ediční zásady, rozdíly mezi kritickou a praktickou edicí).
- Kontrapunkt, jeho základní techniky a prameny.
- Generálbas, jeho základní techniky a prameny.
- Lexikografická literatura v 18. století (představení jednotlivých slovníků).
3. 2.Dějiny hudby
- Trubadúři, truvéři, minnesang (náměty, formy, představitelé).
- Vznik a vývoj vícehlasu v Evropě ve 12. – 14. století.
- Nizozemská polyfonie 15. a 16. století.
- Vznik doprovázené monodie, opery a oratoria (do konce 17. století)
- Opera, oratorium a kantáta v 18. století.
- Instrumentální formy v 17. a 18. století.
- Hudební vývoj v českých zemích v 16. a 17. století.
- Hudební vývoj v českých zemích v 18. století (typy provozu, lokality, mecenášské a skladatelské osobnosti).
- Šlechtické hudební soubory v českých zemích v 16.- 18. století.
- Přehled stylových tendencí v hudbě 18. století: galantní styl, empfindsamer Stil, Sturm und Drang, vídeňský klasicismus.
- Národní školy v baroku (Francie, Itálie, Německo).
- Hudba vrcholného klasicismu - hudební formy, osobnosti (1780-1815).
- Skladatelé narození v českých zemích působící mimo země Koruny české.
- Chrámová hudba (s hlavním důrazem na zhudebnění mešního ordinaria a na duchovní píseň).
Základní studijní literatura
BOHADLO, Stanislav ed.: Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie III ., Hradec Králové 1988.
BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava, Opus, 1986.
BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Bratislava 1962.
ČERNUŠÁK, Gracian: Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974.
DANUSER, Hermann (Hg.): Musikalische Interpretation . Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 11, Laaber 1992
DOLMETSCH, Arnold: The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIIIth Centuries Revealed by Contemporary Evidence (London, 1915, 2/1946/ R ) Česky: Interpretace hudby 17. a 18. století . Praha 1958
DONINGTON, Robert: The Interpretation of Early Music (London, 1963, 4/1989)
DYKAST, Roman: Hudba věku melancholie , Praha 2005
FUKAČ, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Praha 1981.
FUKAČ, Jiří: Hudební analýza a stará hudba. In: Zpravodaj společnosti pro starou hudbu 1986/2.
FUKAČ, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína . Brno 2001.
FUKAČ, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, Olomouc 22001.
GODÁR, Vladimíra kol.: Antológia – Renesancia a barok, in: Slovenská hudba 3-4, ročník XX, Bratislava 1994
HRADECKÝ, Emil: Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960.
KAČIC, Ladislav: Dejiny hudby III. - Baroko, Bratislava 2009.
KAZÁROVÁ, Helena: Barokní taneční formy , Praha 2005
KOFROŇ, Jaroslav: Učebnice harmonie, Praha 1981.
KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha, Supraphon, 1988.
KRONES, Hartmut - SCHOLLUM, Robert: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis (Vienna, 1983)
KURFÜRST, Pavel: Hudební nástroje , Praha 2002.
LÉBL, Vladimír - POLEDŇÁK, Ivan: Teorie a dějiny interpretace . In: Hudební věda. Díl 2. Praha 1988.
LÉBL, Vladimír a kolektiv. Hudba v českých dějinách. Praha: Supraphon, 1989.
MICHELS, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
PEČMAN, Rudolf: Sloh a hudba 1600 – 1900 , skriptum, FF MU, Brno 1996.
RIEMANN, Hugo: Geschichte der Musiktheorie. Berlin 1898.
RYBARIČ, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Bratislava 1982
SADIE, Stanley: The Idea of Authenticity, in: Companion to Baroque Music, London 1990, s.435
SCHÜLLEROVÁ, Silvie: Afektová teorie a hudebně rétorické figury, disertační práce, PdF MU, Brno 2007
ŠÍN, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. Praha 1945.
ŠTĚDROŇ, Miloš: Základy polymelodiky , Brno 1992.
ŠTĚDROŇ, Miloš: Základy mikrotektoniky, Brno 1991.
VELA, Maria Caraci a kolektiv: Kritika hudebního textu , Praha 2001
VOLEK, Tomislav - JAREŠ, Stanislav: Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla ,Praha 1977.
ZENKL, Luděk: ABC hudební nauky, Praha 1991.
ZOLTAY, Dénes: Dejiny hudobnej estetiky. Étos a afekt . Bratislava 1983.
Doplňující literatura
APEL, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600 , Leipzig 1962
BEK, Mikuláš: Vybrané problémy hudební sociologie , Olomouc 1993.
BROWN, H.M. - SADIE, S.: Performance practice – music before 1600 . The New Grove Handbooks in Music, London 1989.
BROWN, H.M. - SADIE, S.: Performance practice – music after 1600 . The New Grove Handbooks in Music, London 1989.
CELLETTI, Rodolfo: Historie belcanta , Praha - Litomyšl 2000
DE LA MOTTE, Diether: Musikalische Analyse. Kassel 1968 [61990, další reedice].
DESCARTES, René: Vášně duše, Praha 2002.
DUNSBY, Jonathan - Whittall, Arnold: Musical Analysis in Theory and Practice. London 1988.
EGGEBRECHT, Hans Heinrich: Musik im Abendland. Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart , München 1991.
HELFERT, Vladimír: Hudební barok na českých zámcích. Jaroměřice za hraběte Jana Adama z Questenberku. Praha 1916
HELFERT, Vladimír: Hudba na jaroměřickém zámku. František Míča . Praha 1924
HEROLD Vilém - PÁNEK Jaroslav (eds.): Baroko v Itálii, baroko v Čechách: Setkávání osobností, idejí a uměleckých forem, Praha 2003
JACKOVÁ, Magdalena: Franciscus Lang a jezuitské divadlo. In: Disk. Časopis pro studium dramatického umění, roč. 5, č. 18, 2006, s. 95-98.
JANEČEK, Karel: Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968.
JEPESSEN, Knud: Kontrapunkt, Leipzig 1971
JIRÁNEK, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha 1991 (skriptum AMU).
KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele , Praha 1976.
Kolektiv autorů: Hudební věda I – III, Praha 1988.
KURFÜRST, Pavel: Základy hudební akustiky , skriptum, Brno 2000.
KURFÜRST, Pavel: Základy organologické ikonologie , skriptum, Brno 2001.
LIPPMAN, Edward: A history of western musical aesthetics . Lincoln 1992.
MARCELLO, Benedetto: Divadlo podle módy, Praha 1970.
MUFFAT, Georg: První poznámky o hraní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. Přel. V. Bělský. Brno 1992
PEČMAN, Rudolf: Georg Friedrich Händel , Praha 1985.
SCHERING, Arnold: Aufführungspraxis alter Musik , Leipzig 1931
SCRUTON, Roger: The Aesthetics of Music , Oxford 1997.
SEHNAL, Jiří - VYSLOUŽIL, Jiří: Dějiny hudby na Moravě (Vlastivěda moravská, Země a lid, nová řada, svazek 12), Brno 2001.
ŠTĚDROŇ, Miloš: Monteverdi , Praha 1985.
TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha-Litomyšl: Paseka, 2001.Helfert, Vladimír: Jiří Benda. Příspěvek k problému české hudební emigrace , 2 sv., Brno 1929, 1934.
VIČAR, Jan – DYKAST, Roman: Hudební estetika , Praha 2001
VOLEK, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky. 1, Od antiky k počátku 20. stol. Praha1985.
ZENKL, Luděk: ABC hudebních forem. Praha 1984.
Lexikografická díla
BLUME, Friedrich; FINSCHER, Ludwig (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel-Stuttgart: Bärenreiter-Metzler, 1994-2004.
FUKAČ, Jiří – VYSLOUŽIL, Jiří – MACEK, Petr (ed.): Slovník české hudební kultury. Praha, Editio Supraphon, 1997.
ROCHE, Jerome a Elizabeth: Dictionary of Early Music , New York 1981
SADIE, Julie Anne a kol.: Companion to Baroque Music , London, 1990
TYRELL, John; SADIE, Stanley (ed.): The new Grove Dictionary of Music and Musicians. New York: Grove, 2002.