Státní závěrečná zkouška bakalářská
Bakalářská zkouška pro jednooborové studium a hlavní studijní plán
Obecná charakteristika:
Státní závěrečná bakalářská/oborová zkouška ukončuje tříleté bakalářské studium teorie interaktivních médií. Při zkoušce má student prokázat ucelené znalosti a orientaci v oboru umění nových médií, v rozsahu definovaném tematickými okruhy SZZ, které zahrnují historii umění nových médií ve světovém a českém kontextu, základy teorie umění nových médií a hlavní myšlenkové trendy a fenomény tzv. kyberkultury.
Podmínky opravňující studenta přistoupit k SZZ:
- Splnění celofakultních požadavků (TV, filozofie, cizí jazyk), úspěšné absolvování povinných oborových kurzů a získání požadovaného počtu kreditů (jednooborové studium Bc.180 kreditů/dvouoborové studium Bc. 98/85 kreditů).
Uzavření studia + přihlášení na zkušební termín SZZ v IS MU, viz aktuální informace na ústavním webu. - Podmínkou přístupu k obhajobě bakalářské diplomové práce je její předchozí zveřejnění v IS MU, viz "závazné termíny studia" TIM na stránkách ústavu a čl. 38 odst. 2 studijního řádu MU http://www.rect.muni.cz/statut/studrad_new.htm
Státní bakalářská/oborová zkouška je ústní komisionální zkouška, sestávající ze dvou odděleně klasifikovaných částí:
- Obhajoba bakalářské diplomové práce v rozsahu nejméně 70.000 znaků (povinnou součástí předkládané práce je resumé v češtině a jednom světovém jazyku).
- Zkouška z oborových předmětů:
- Archeologie umění interaktivních médií
- Historie kyberkultury
- Teorie umění interaktivních médií
Archeologie umění interaktivních médií
Předchůdci mediálního umění.
- Média nahrazují umění - W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií a ´strojovou estetiku´). M. Duchamp.
Konflikt a spolupráce avantgardy a masmédií v 60. a 70. letech 20. století. Televize - médium bez umění. Počátky mediálního umění.
- T. Adorno, M. McLuhan – o televizi. Tři strategie mediálního umění a jejich reprezentanti: Nam June Paik, Wolf Vostell, Chris Burden.
Pionýři elektronického umění: video art a umění video instalace
- Forma a smysl videa, zpětná vazba, uzavřený okruh. Video jako zrcadlo a nástroj kontroly. Film vs. syntetický obraz.
- Nam June Paik a Shuya Abe, Vasulkas, The Kitchen a další.
Audio art (hudba - sound art – audio art) a intermedia
- 1.fáze (19.stol.) – dadaisté a futuristé, 2.fáze: polovina 20. století: intermedia a sound art, 3. fáze: audio art (jako sub-disciplína sound artu). Zvukové instalace a ambientní hudba. Virtualizace hudby.
Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem – procesuální mediální umění a performance art
- Performance art, happening, event. Expanded cinema. Tělo, tělesnost a nová média. Feminismus a video.
- E.A.T. (Experiments in Art and Technology), Laurie Anderson, Carolee Schneemann, Pipilotti Rist, Orlan, Stelarc.
Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce – od video artu k virtuální realitě
- Abstraktní a experimentální film (20.léta 20.stol.). Experimentální, strukturální film (70.léta 20.stol.). 80.léta 20. stol.– zájem o narativní formy a subjektivní výraz. Fyziologické efekty a extenze (Granular Synthesis), prostory percepce (Jeffrey Shaw).
Virtuální vyprávění: od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti. „Virtuální renesance“ vyprávění (konec 20. stol.)
- Může jednoduchý příběh reprezentovat složitost naší reality? vs. simultaneita, detail, „perspektivizace“, proud myšlenek. Narativní princip sítě - hypertextové vyprávění. Kybernetika jako narativní princip. Od kinoautomatu ke kolektivnímu autorství. Generovaná realita.
Imerze a interakce: od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům.Digitální umění.
- Umění a obrazové světy. Panorama - imerze jako koncept. Iluze vs. distance. Virtuální umění: telematické, genetické a imersivně-interaktivní umění. CAVE vs. HMD.
- Jeffrey Shaw, Roy Ascott, Myron Krueger, Charlotte Davies, Knowbotic Research, Eduardo Kac, Ken Goldberg, Thomas Ray, Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Karl Sims. A-Volve.
Sociální technologie: dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. „Post-utopické“ (vs. utopické) strategie mediálního umění.
- Politizace umění od 70. let: Situacionisté (Guy Debord), William Burroughs a Brion Gysin, Fluxus (viz W.Vostell, Nam June Paik).
- 70. léta: Dekonstrukce masmédia televize: Dan Graham, Dara Birnbaum, Klaus vom Bruch, Marcel Odenbach. Subverzivní strategie (Paul Garrin, Brian Springer). Vlastní produkce (Rabotnik TV, TVTV, Kanal X).
- 90.léta: Sociálněutopické představy spojené s internetem a digitálními médii.
- Net aktivismus.
- Kyber-feminismus: Donna Haraway, Sadie Plant, Guerilla Girls, VNS Matrix.
Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace.
- 60.léta: „Otevřené dílo“ v happeningu a Fluxu (John Cage, Allan Kaprow, Nam June Paik). 70.léta: Interaktivní instalace a performance (Dan Graham, Peter Campus, Peter Weibel, Bruce Nauman).
- 80.-90.léta: Interaktivní média: zaměření na interakci uživatel – počítač: interakce s video-příběhem, interakce mezi tělem a datovým prostředím.
- „The world first collaborative sentence“ (Douglas Davis, 1994).
- Mail art, e-mail art (ARTEX).
Kybernetické skulptury -inscenování technologie – robotické umění.
- Inscenovaná technologie: automaty, androidy, roboty.
- Počátky robotického umění - 60. léta: Tři základní strategie: ovládání na dálku (Nam June Paik a Shuya Abe- Robot K-456 (1964)); kybernetické entity (Tom Shannon - Squat (1966)) a autonomní chování (Edward Ihnatowicz - The Senster (1969-1970)).
- Robotické umění dnes: Margo Apostolos, SRL, Louis-Philippe Demers a Bill Vorn.
1.1) Umění nových médií v bývalém Československu a v České republice po roce 1989
Předchůdci mediálního umění v ČR
- Zdeněk Pešánek, Zdeněk Sýkora, Alexander Hackenschmied (Hamid).
Od Theatergraphu k Laterně magice. Kinoautomat
- Miroslav Kouřil, Emil František Burian. Alfréd Radok, Emil Radok a Josef Svoboda. Radúz Činčera.
Video a experimentální film v bývalém Československu.
Čeští mediální umělci na mezinárodní scéně
- Woody Vasulka, Michael Bielický, Frank Malina.
Media art v ČR dnes.
- Školství, umělci.
- Silver, PetraVargová, FedericoDíaz, Tomáš Dvořák, Anetta Mona Chisa, Markéta Baňková…
Historie kyberkultury
Kybernetický obrat
- (Kybernetické pojetí informace, dopad kybernetiky a jejího jazyka na společenské vědy, posthumanismus)
Co je to kyberkultura? Vymezení a periodizace.
- (40.-90.léta 20.stol. Od zrodu výpočetních technologií a kontextu zrodu jejich raného vývoje po kyberpunk, kriminalizaci hackerského hnutí.)
Koncepty kyberkultury.
- (Utopické koncepty k.; informační koncepty k.; antropologické koncepty k.; epistemologické koncepty k.)
Co jsou to tzv. nová média?
- Definice. Fenomén „novosti“. Stará vs. nová/digitální/interaktivní média.
Sociální a politické využívání nových médií a nové komunikace. World Wide Web jako médium svobody.
- Subkultury kyberprostoru, kontrakultura a fenomén hackers. (Počáteční fáze kyberkultury.)
Identita on line, počítačové hry a prožitkové vyprávění.
Kyborg - rod, identita, tělo a „decentralizovaný subjekt“.
Festivaly a instituce zaměřené na media-art u nás a v zahraničí.
Teorie umění interaktivních médií
Elektronické umění, kybernetické umění, mediální umění, digitální umění.
- (materiál, kontext)
Intermedia a multimedia, happening, event, akce
- (aspekty mediálního umění jako procesuálního umění)
Vývoj a definice konceptu interaktivity:
- (člověk-médium-člověk, člověk-stroj, „Jaká interakce?“ L. Manovich)
Vývoj a definice konceptu hypertextu.
Vývoj a definice konceptu „kybernetického prostoru“
- (Metafora prostoru a počítačová síť.)
Vývoj a definice konceptu virtuální reality
- (virtuální realita vs. rozšířená (augmented) realita, telepresence)
Analogový vs. digitální
- (ideologie a technické fakty)
Vizuální kultura a nová estetika digitálních médií
Remediace
- (podle McLuhana, Listera, Boltera a Grusina)
Autopoiesis, emergence
- (umělá inteligence, umělý život).
Myšlení o nových médiích
T. Adorno
J. Baudrillard
W. Benjamin
G. Deleuze, F. Guattari
V. Flusser
M. Foucault
J.-F. Lyotard
L. Manovich
M. McLuhan
P. Virilio
Seznam literatury
(Seznam literatury je orientační, nikoliv vyčerpávající.)
ADORNO, TH.W. Prolog k televizi. In Divadlo, 1965/2, s. 30-33.
BAUDRILLARD, J.F. Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001.
BENJAMIN, W. Iluminácie. Bratislava: Kaligram, 1999.
BELL, D. An Introduction to Cybercultures. Londýn-New York: Routledge, 2001.
BELL, D. – KENNEDY, B.M. The Cybercultures Reader. Londýn, New York: Routledge, 2000.
BOLTER, J.D. – GRUSIN, R. Remediation, Understanding Media. Cambridge, Massachusetts – Londýn, Anglie: MIT Press, 2000.
BURNHAM, J. Beyond Modern Sculpture. New York: Braziller, 1968.
DANIELS, D. - FRIELING, R. Medien Kunst Netz/Medienkunst im Überblick; Media Art Net/Survay of Media Art. Vídeň - New York: Springer,2004.
http://mediaartnet.org
DANIELS, D. - FRIELING, R. Medien Kunst Aktion. Die 60er und 70er Jahre in Deutschland. Mwedia Art Action. The 1960s and 1970s in Germany. Vídeň - New York: Springer,1997.
DELEUZE, G. – GUATTARI, F. A thousand plateaus : capitalism and schizophrenia. Londýn: Continuum, 1988.
DELEUZE, G. – GUATTARI, F. Anti-Oedipus: capitalism and schizophrenia. Londýn: Athlone, 1984.
DUNN, D. – VASULKA, W. – VASULKA, S. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
FEATHERSTONE, M. – BURROWS, R. (ed.) Cyberspace/Cyberbodies/Cyberpunk. Cultures of technological Embodiment. Londýn – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE Publications, 1995.
FLUSSER, V. Komunikológia. Bratislava: Mediálny inštitút, 2002.
FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
FOUCAULT, M. Slová a veci : archeológia humanitných vied. Bratislava: Kalligram, 2004.
FOUCAULT, M Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000.
FREYERMUTH, G.S. Cyberland. Brno: Jota, 1997.
GOLDBER, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
GRAU, O. Virtual Art, From Illusion To Immersion. Cambridge, Massachusetts – Londýn, Anglie: MIT Press, 2003.
HANSEN, M.,B.,N. New Philosophy for New Media. Cambridge/Massachusetts -Londýn/Anglie: MIT Press, 2004.
HAUER, T. S/krze postmoderní teorie. Praha: Karolinum, 2002.
HAYLES, N.K. How We Became Posthuman. Irtual Bodies in Cybernetics, literature, and Informatics. Chicago-Londýn: The University of Chicago Press, 1999.
Lanterna Magika. Nouvelles technologies dans l’art tcheque du XXe siecle. New Technologies in Czech Art of the 20th Century. Praha: Kant, 2002.
Laterna magika – sborník statí. Praha: Filmový ústav, 1968.
LISTER, M. – DOVEY, J. – GIDDINGS, S. – GRANT, I. – KELLY, K. New Media: A Critical Introduction. Londýn a New York: Routledge, 2003.
LÉVY, P. Kyberkultura. Praha: Karolinum, 2000.
LUNENFELD, P. (ed.) The Digital Dialectic, New Essays on New Media. Cambridge, Massachusetts – Londýn, Anglie: MIT Press,1995.
LUNENFELD, P. Snap to Grid, A User´s Guide to digital Arts, Media, and Cultures. Cambridge, Massachusetts – Londýn, Anglie: MIT Press, 2001.
LYOTARD, J.F. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993.
MANOVICH, L. Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001.
McLUHAN, M. Jak rozumět médií: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
McLUHAN, M: Člověk, Média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.
MURRAY, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
MORINEAU, C. – HAVRÁNEK, V.(ed.) Lanterna Magika, Nouvelles technologies dans l´art tcheque du XXe siecle/ New Technologies in Czech Art of the 20th Century. Paříž: Espace EDF Electra, 2002.
PEŠÁNEK, Z. Kinetismus : (kinetika ve výtvarnictví-barevná hudba). Praha, 1941.
RUSH, M. New Media in Late 20th–Century Art. Londýn-New York: Thames&Hudson, 1999.
RUSNÁKOVÁ, K. V toku pohyblivých obrazů. Antológia textov o elektronickom a digitálnom umení v kontexte vizuálnej kultúry. Bratislava: Afad Perss, 2005.
SEI, K. Konečná krajina. Praha: One Woman Přes, 2004.
TOFFLER, A. – TOFFLEROVÁ, H. Nová civilizace: Třetí vlna a její důsledky. Praha: Dokořán, 2001.
VIRILIO, P. Informatická bomba. Červený kostelec: Pavel Mervart, 2004.
VIRILIO, P. Stroj videnia. Bratislava: Camera lucida, 2002.
WARDRIP-FRUIN, N. – MONTFRORT, N.(ed.). The New Media Reader. Cambridge, Massachusetts – Londýn, Anglie: MIT Press. 2003.
Bakalářská zkouška pro vedlejší studijní plán
-
Co jsou nová média - definice a charakteristiky (L. Manovich, M. Lister, T. Feldman), stará vs. nová/digitální/interaktivní média.
-
Kybernetika a vznik kyberkultury - N. Wiener a jeho kulturní vliv.
-
Hypertext a kybertext - historie a teorie (V. Bush, T. Nelson, E. Aarseth).
-
Teorie remediace - M. McLuhan, J. D. Bolter a R. Grusin.
-
Předchůdci mediálního umění - W. Benjamin, B. Brecht, L. Fontana, M. Duchamp. Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií a “strojovou estetiku”).
-
Čeští předchůdci mediálního umění - Zdeněk Pešánek, Zdeněk Sýkora, Alexander Hackenschmied (Hamid).
-
Průkopníci českých multimédií - Theatergraph, Laterna magika, Kinoautomat (Miroslav Kouřil, Emil František Burian. Alfréd Radok, Emil Radok a Josef Svoboda, Radúz Činčera).
-
Kritika masmédií v 60. a 70. letech 20. století - T. Adorno, M. McLuhan, Nam June Paik, Wolf Vostell, Chris Burden.
-
Pionýři elektronického umění: video art a umění video instalace - Nam June Paik a Shuya Abe, Vasulkas, The Kitchen a další.
-
Čeští mediální umělci na mezinárodní scéně - Woody Vasulka, Michael Bielický, Frank Malina.
-
Vývoj zvukového umění (hudba, audio art, sound art, radio art) a intermedia ve 20. stol. - italští futuristé, Edgard Varése, John Cage, Fluxus, ambientní hudba.
-
Poetika otevřeného uměleckého díla (U. Eco) - teorie a praxe.
-
Happening, performance, event - kategorizace akčního umění.
-
Inscenovaná technologie - automaty, androidy, robotické umění.
-
Současné české mediální umění - umělci, instituce.