Magisterská zkouška
Státní závěrečná zkouška z učitelství estetické výchovy pro střední školy sestává z obhajoby magisterské diplomové práce a z prezentace praktického metodického úkolu z estetické výchovy, který je zadán týden před zkouškou. Diplomant musí osvědčit spolehlivou praktickou orientaci v oblasti učitelství estetické výchovy pro střední školy a prokázat schopnost samostatného tvůrčího uvažování v oblasti didaktiky předmětu.
Zadaný praktický úkol je třeba samostatně prezentovat ve formě desetiminutového konferenčního příspěvku, v němž diplomant řeší konkrétní situaci ve světle poznatků z estetické výchovy a jejích koncepcí, obecné pedagogiky, alternativní pedagogiky, psychologie, obecné estetiky, filozofie a dílčích jednotlivých uměnověd. Prezentace musí být během daných deseti minut komplexní, nelze pouze nesouvisle hovořit k věci. Delší prezentace nebude umožněna. Prezentovat lze spatra nebo z připravených poznámek (desetiminutová prezentace odpovídá zhruba třem normostranám textu). Po prezentaci následuje prostor pro dotazy zkušební komise a diskurs.
Prezentace by měla zohledňovat kupříkladu tyto aspekty a reálie (dle situace, nikoliv nutně všechny):
- historie pojetí estetické výchovy
- cíle, obsah, metody, hodnocení a další didaktické aspekty výuky EV
- tvorba školních vzdělávacích programů předmětu EV
- možnosti zavádění a vedení zájmových školních, případně mimoškolních aktivit
- současná praxe v ČR a ve světě
- přínos i rizika rozličných aspektů mediální komunikace a populární kultury
- využití potenciálu zadaného sídla, konkrétně např. existující institucionální báze v oblasti umění a komunikace
- možná osvěta a interakce s rodiči, širokou veřejností v místě, případně v rámci komunit v internetových sociálních sítích
- možná spolupráce institucí v místě i jinde
- současná legislativa, vyhlášky a strategické materiály státní správy a samosprávy
Orientační minutáž zkoušky:
- obhajoba diplomové práce - 5 minut
- samostatná prezentace - 10 minut
- doplňující dotazy, rozprava, hodnocení - 5 minut
Celkem: 20 minut
Zadání úkolu spočívá v navození zcela konkrétní pedagogické situace. V daných podmínkách musí diplomant vytvořit ucelenou koncepci výuky estetické výchovy od jednotlivostí (např. náplně jednotlivých hodin) až po komplexní její aspekty a možné přesahy (např. osvětová činnost směrem k veřejnosti apod.), vše s důrazem na maximální konkrétnost zvolených postupů (přestože reálie zadání mohou být více či méně fiktivní). Zkušební komisi lze také jako součást prezentace předložit vytištěné hlavní body koncepce a soupis důležitých tezí, obojí ve stručné, logicky strukturované a přehledné podobě. Elektronická prezentace není možná.